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Load path and loading velocity as potential condition indicator for liquefaction of silty soils Chemin et vitesse de chargement comme indicateurs de condition potentiels pour la liquéfaction des sols limoneux

Abstract:

ABSTRACT Condition indicators for liquefaction are mainly given by the soil properties gained from gradation curves and empirically, using relationships between number of SPT blows or CPT results and liquefaction potential. Recent earthquake events as well as recent studies have shown that silty soils, which had been thought to be less prone to liquefaction than sands, are still likely to liquefy. Therefore, the influence of the loading path, and in particular the loading velocity and loading direction, on the liquefaction susceptibility of silty soils will be discussed. It can be deduced that the earthquake profile as well as the boundary conditions related to loading functions have a significant influence on the liquefaction susceptibility. Also liquefaction observed in the field is not only to be related to the liquefaction of the soil under the free field boundary conditions but the reduction of effective stress during an earthquake has to be regarded in terms of the actual stress interplay in the subsoil. The “starting” conditions as well as the influence of the loading function (frequency and form, stress ratios) will be discussed based on a literature review, which will be enhanced in the future with results obtained with the new cyclic hollow cylinder apparatus. The results will be introduced in a new concept of risk management for earthquakes for buildings and lifelines in an urban environment. RÉSUMÉ Des indicateurs de condition pour la liquéfaction sont principalement donnés par les propriétés du sol, par exemple, par les courbes granulométriques, ou par corrélation empirique des résultats de reconnaissance de site. Dans des tremblements de terre récents, ces indicateurs de condition ont été trouvés moins valides car les sols limoneux ont montré une probabilité élevée de liquéfaction. Pour expliquer ceci, l'influence du chemin de chargement (vitesse de chargement et direction de chargement) sur la susceptibilité de liquéfaction des sols limoneux doit être discutée car ils ont une influence significative. En outre, la liquéfaction observée dans un environnement urbain doit être considérée en termes d'interaction de tensions dans le sous-sol au-dessous d'une fondation ou dans une pente. L'influence de la fonction de chargement (fréquence et forme, rapports de tensions) sera discutée a basé sur une recherche dans la littérature, et sera améliorée à l'avenir avec des résultats obtenus avec le nouvel appareillage cyclique de cylindre creux de l'institut de géotechnique. Les résultats seront présentés dans un nouveau concept de gestion des risques pour des tremblements de terre pour des bâtiments et des lignes de sauvetage dans un environnement urbain.

Authors:

Laue, Jan and Buchheister, Juliane

Index Terms:

SoilGroup; liquefaction; silty soils; Buchheister, Juliane; Laue, Jan

Further Information:

Date published: 12.09.2005